Äntligen börjar min tur vända

åkte till sjukhuset igår för att operera. Först gick jag och tog blodprov sedan till kirurg avdelning. Fick ligga på en säng och byta till super fina operations kläder. de kom och sätta in en nål och gav mig smärtstillande. Sen efter ett tag fick jag åka in i operations rummet.
Jag fick hålla i någon syregrej och så sätta de på massa sladdar på mig.
Först sa hon att den andra sjuksköteskan att hon skulle spruta in jätte starkt smärtstillande och så skulle jag säga till när jag började känna något. Det tog nog inte mer än 8 sekunder så började jag känna de i hela kroppen. då nickade hon till sköteskan och hon började spruta in sömnmedel. Tog inte alls lång tid innan jag somnade.


Vaknade upp några timmar senare men världens smärta i foten! jag försökte skrika på hjälp men de gick inte fick knappt fram något ljud alls, men sedan kom en sköteska och gav mig en spruta med något troligt vis morfin sedan lyfte upp mitt huvud och stoppade i tabletter i min hals och sköljde på med vatten. det hjälpte ett tag eftersom jag somnade om igen. vaknade en stund senare och hade lika ont igen.. tydligen hade jag mummlat massor när läkaren var inne och skulle berätta hur operationen gick men det jag fick fram som jag inte själv kommer ihåg är:
Salt vatten & mamma.
ahah lite kul.. men jag vaknade till några timmar senare och hade förstås lika ont fick denna gången en långtids verkande morfin tablett som håller i 12 timmar. som tur var kom läkaren tillbaka innan den tabletten hunnit börja verka.
så här sa han:
Ja vi kunde se att de var väldigt skadat men jag tror nog att de kan läka av sig själv. Jag har rättat till det lite men du behöver nog inte sätta in en skruv men vi kan inte vara 100% säkra än utan du får komma tillbaka om 4 veckor så får vi se då om de fotfarande läker rätt.

De ville att jag skulle stanna någon dag/dagar men jag ville hem så jag fick med mig mer piller hem börjar känna mig som en piller trillare typ ! xD men huvudsaken är att de hjälper så jag inte behöver ha ont.

Läkaren sa också att han tyckte de var konstigt att de inte opererade direkt och varför jag hade fått en ortos (tyg gips) eftersom de inte ligger helt still kommer det aldrig läka. Så jag fick åka ner och gipsa foten istället. Han sa också att jag absolut inte fick belasta detta över huvudtaget! han sa nog de 4 gånger så de är nog rätt viktigt.

Men jag hoppas nu att det läker rätt och att jag kommer bli frisk snart! :)



Kommentarer
Postat av: Silje

Hei,hva skjer a?hvorfor krukker&gips?

God bedring!

2010-11-21 @ 11:46:28
Postat av: Alma

Älskar hur läkarna kommer in efter operation då man är totalt väck och ska berätta om operationen. Så fort jag kom till uppvaket började dem lyfta i mig och grejer, och jag fick inte fram ett ljud!

Hade du inte kanyler dem kunde skicka in smärtstillandet i, så fick jag det i flera dagar efteråt :/



Hoppas du är på bättringsvägen ordentligt nu, kramkram.

2010-12-04 @ 16:18:02
URL: http://missgrinch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0